ארכיונאי ארץ ישראלי מצוי / היידי עפרון

לפני כמה חודשים, בתחילת העבודה בארכיון בגבעת חיים איחוד, הצטרפתי לכנס של ארכיונאי עמק חפר.
חוץ מזה שהורדנו (אני ורענן רז) את מפלס הגיל בשנים רבות היה מפגש מרתק. לכל האנשים היה במשותף הרצון העז לשמר את החומר של הישוב שלהם.
והנה חלפו להם עוד מספר חודשים והספקתי להיות כבר בכמה כנסים, לבקר בכמה ארכיונים, להשתתף בהשתלמות ארכיונאים של תנועת המושבים (כן, כן המושבים) והנה אני רואה שיש יותר ויותר פנים צעירות בקרב הארכיונאים.
אז איך אפשר להסביר את התופעה?
האם פתאום ארכיונאי נהיה מקצוע נחשק? נו טוב... לא נגזים. אבל אני חושבת שאנשים הבינו שהארכיון הוא צומת דרכים נהדרת שבה אפשר ללמוד על העבר ולשמר אותו ומצד שני הוא דרך נפלאה לחבר בין אנשי הקהילות החדשות לבין המקום עצמו.
הקהילות החדשות של הכפר משלבות בין אנשי המקום השורשיים שגדלו במקום לבין אנשים חדשים שלפעמים בכלל לא היו קשורים למקום או בנים שחזרו עם משפחותיהם למקום שבו גדלו.
אז איך עושים את זה? יש הרבה דרכים ואחת הדרכים היא כמובן בהקמת הבלוג הזה. כי האתר הזה הוא לאו דווקא מקום שבו רק מוצאים דברים ישנים ועתיקים אלא גם דברים עכשוויים שקורים בישוב שתמיד מתחברים בצורה זו או אחרת להיסטוריה של הקיבוץ, ובל לנו לשכוח שבעצם גם ההווה שלנו הופך כמעט מיד ביום שאחרי לסוג של היסטוריה.
אבל נחזור לשאלת הארכיונאי, ולמה כדאי להיות היום במקצוע הזה?
כי הארכיונאי הוא סוג של איש מידע (בין השאר מידען) שצריך בעצם ללמוד ולהכיר המון תחומים שקשורים במחשבים (תחום רחב!) בקהילות עכשוויות, בשימור, במוזיאולוגיה, בחינוך ועוד.

אז אני מציעה, כאן ועכשיו, להחליף את השם ארכיונאי כי זה פשוט ארכאי...
ולאלה שלא יודעים - המילה ארכאי מקורה ביוונית ומשמעותה - ישן/עתיק (כמו מארכאולוגיה) ועכשיו כפי שאתם כבר מבינים, זה רק חלק מהעבודה של ה"ארכיונאי". 
אז יש שמות חלופיים? (ארכיבר הוא גם מונח ישן).
הצעות יתקבלו בברכה.
היידי עפרון, ארכיונאית גאה בהתהוות 

ולסיום - בארכיון המדינה פרסמו היום מתכון באנגלית של גולדה למרק עוף (המטבחון של גולדה), שזה בעיני נפלא אז הייתי חייבת לשתף אתכם.  
לחצו על המילים הבאות:


אתם יכולים להגיב למטה (ללחוץ על המילה תגובות/אין תגובות) או לגלול מטה לכתבה קודמת

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

"הפועל" גבעת חיים – שנים ראשונות / פינדה שפע

ארכיון

הצג עוד