רבותי, ההיסטוריה נשמרת... / חנוש מורג

למי שמזדמן לארכיון של הקיבוץ נדמה ששולט בו סדר וארגון מקדמת דנא.
אך האמת היא לא בדיוק אידילית כפי שנדמה. נכון, היום אנו עוסקים בהעברה לקבצים סרוקים של הרבה תיקים, יש לומר שלא כל ארכיון יכול להתגאות בקדמה כזו.

אבל על רוב קידמה לא מכסה עבר שפעורים בו הרבה מאד חורים. חורים במובן של חומרים שלא נשמרו, נזרקו ואבדו לרוב מתוך תום לב, הרבה מתוך חוסר ידע ויחס של כבוד להיסטוריה.


את המכתב הזה שכתב עמרם הישראלי בהיותו מזכיר לזאבה, אני מביאה כהמחשה עד כמה היינו מפגרים בתחום. בתאריך 2.5.1973 כותב עמרם הישראלי (מזכיר דאז) לזאבה שבמזכירות אושרה עבודתה כארכיונאית. ובינתיים, הוא כותב, "אושרו לך יום עד יומיים בשבוע". למי שתוהה – "מה, רק בשנת 1973 מתחיל הארכיון של גבעת חיים לפעול?" אסביר. 
פינדה שפע

עד אז היה פינדה שפע אחראי על איסוף החומרים. אהבתו לתחום השימור הביאה אותו לאסוף פריטים וקטעי עלונים של הקיבוץ. הוא עשה זאת כמעט בהתנדבות, וראשית הארכיון של גבעת חיים מושתת על אוסף זה, ולמעשה חופף להולדת הארכיון של בית טרזין שבו עבד פינדה.
פינדה לא עסק במיון וקטלוג החומר לתחומים השונים, ועל הכנסת קטלוג מצאי לא היה על מה לדבר...
הוא עסק בכך ליד עוד כמה עיסוקים אחרים, שביניהם היה גם ארכיון בית טרזין.
רק משנת 1973 יש לנו חומר שנשמר באופן שיטתי. נכון שיש קיבוצים שמצבם היה יותר גרוע, ברבים מהקיבוצים חלה ההתמסדות של הארכיון, הרבה אחרי שהקיבוץ התיישב על הקרקע.
עם כניסתה של זאבה לעבודת הארכיון קיבל הארכיון משכן זמני, והוא עבר לחדר קטן בשכונה "מהעיר אל הכפר", בשכנות למשפחת זילברמן. כשנבנה האגף הנוסף בבית טרזין – משכן יעקב, הוא הועתק לבית טרזין. שם הוא שכן עד הרגע שבו נבנה בניין המזכירות, והמרתף שתחתיו (תחילת שנות השמונים).

(נשמח לעוד פרטים בנושא!).

זאבה ליבני עם אדית מדיני
חיים וברטל ויקטור


דורון נבון בארכיון
ביזמתה הברוכה של דינה שפריר הפך המרתף, כמעט במחטף של הרגע האחרון, להיות למשכן הקבע של הארכיון. דינה שפריר (ורטהיימר) שדרגה את הארכיון בכמה רמות. היא יצאה לקורס מסודר ללימוד המקצוע, הכניסה את שיטת הקטלוג והאיחסון הנהוגה בארכיונים, על הבסיס הזה מושתת עד היום שימור המצאי וחומרים של הארכיון. אליה חברו כמה חברים שתרמו מהידע שלהם, בהתמסרות רבה: חיים ויקטור קיבל על עצמו את העבודה על המחשב, הילדה מירון פענחה את הצילומים באלבומים, עדי נחמני עסק במיון וקטלוג לפי נושאים שונים, לאה הישראלי ראיינה את החברים, וסימה שרי תמללה את הראיונות, (לאורך השנים הצטרפו גם בוצי ברות, רותי חי, ועוד...)
דורון נבון יצאה ללימודי ארכיון בבית ברל והחליפה את דינה שפריר. 
דינה שפריר בארכיון
הילדה מירון ודינה שפריר עם ילדים בארכיון

עדי נחמני

כיום עובדות בארכיון היידי וחנוש. חנוש עובדת באופן חלקי, והיידי עוסקת בארכיון ובתחומי המידע בקיבוץ.
כממונות על השימור והתיעוד חשוב לנו להמשיך ולקבל חומר שקשור למקום, והכוונה היא לחומרים אישיים וכאלו שנוגעים להיסטוריה של הישוב. אם שמרתם בארכיון הפרטי מחברות אישיות, מכתבים מיוחדים, צילומים כיתתיים או ממקום העבודה, והדוגמאות הן רבות, נשמח לקבל אותם ולו רק לצילום או סריקה.

כל חומר שאין לכם כבר איך לשמר בביתכם יתקבל כאן בברכה ויקבל גם את מלוא התנאים לשימור נכון ובטוח.

להתראות בארכיון!

תגובות

  1. בתמונה העליונה כמדומני זה מילן צ'רבינקה ולא פינדה.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  3. תודה, הורדתי ואעלה תמונה נכונה. היידי

    השבמחק
  4. יישר כוח לכל העוסקים בשימור הזה. עבודת חול שהיא גם קודש לדורות הבאים!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

ראי אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאד / חנהל'ה פרנקל

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

ארכיון

הצג עוד