"האמת בפרסום" / יריב אמיתי

 בוקר קייצי אחד, כשהאוויר מהביל מסביב, יריב נכנס לארכיון עם עיניים בורקות – "קבלנו אוצר". 

ואכן, אחרי דפדוף באוצר הבנו שמתנה נאה שמרה לנו דבורה צנגן בעליית הגג שלה.



שוב הגיע לידי (באדיבותם של חן ונתנאל החשמלאים) מטמון קטן שנותר מיותם במשך שנים רבות בעליית הגג של הבית בו גרו בזמנו דבורה ומנחם צנגן ז"ל. 

שיעור בכלכלת בית
 מירי יגודה, גייל לבקוביץ, דבורה צנגן

דבורה, שהייתה מורה ותיקה לכלכלת-בית שמרה עלוני פרסומת ומתכונים ("קונטרסים" בלשון התקופה) של יצרני מזון, אגודות ממשלתיות לקידום תזונה נכונה, היגיינה ובריאות, התאחדויות חקלאיות והכל ברוח הקיצוב והצנע שאפיינו את שנות החמישים-שישים. 


בתור חובב מושבע של גרפיקה ישראלית ישנה, לא יכולתי להישאר אדיש לאיורים הנפלאים של מעצבי התקופה ההיא, כגון:

א. להמן והאחים שמיר שיצרו פרסומות מאוירות (מזכירות קצת את איורי ספרי הילדים של אותה תקופה) בצבעים עליזים, קריקטורות מקסימות, אמרות שפר שנונות שנועדו לסייע לעקרת הבית רבת-התושיה להכין מטעמים מזינים לבני המשפחה, תוך כדי שמירה על תקציב מאוזן ורוח ציונית מפעמת בלבבות ובקיבה.



מעט "פנינים" מתוך הטקסטים

עוזי יש לו מה לומר - "אם תשאלו אותי, תפיחת דגים זה באמת עניין לתינוקות כמו גילי. (כאילו שאני לא אוהבת תפיחת דגים, נכנסת אמא לדבריו). אני אוהב מאכלים בשביל גברים. אז מה אם אני רק בן שתים-עשרה וחצי. בקרוב אהיה בר-מצווה. חכו שתשמעו איך מכינים דג בנוסח הודו, תדעו למה אני קורא לזה מאכל גברים."


לשלמה יש דעה אחרת - "כשאני חושב על אוכל אני קודם כל חושב על משהו שיתן לי מרץ לעבודה. וחביבי, לעשות משמרות על בולדוזר זה לא משחק ילדים (...) לכן, כשאני בא הביתה ואמא שמה לפני קערה של גולש דגים, אני כמו בגן-עדן. והפפריקה וכל הדברים שהיא שמה שם! לזה אני קורא זבנג!


"חמש דקות מזמנך גבירתי!" לאחר עיון קל בחוברת זו תפיקו, את, בני ביתך ואורחיך הנאה רבה יותר מכוס התה שהנך מגישה מדי יום. לכאורה מי אינה יודעת להכין ולהגיש את המשקה הפופולרי ביותר בארץ - כוס תה? ובכל זאת - האם את מכינה תה בצורה הנכונה? 


גברת דגון אומרת: זהו היום עניין שכבר אין מתווכחים עליו, שדגי הים עשירים בחלבונים ומינרלים ההכרחיים לתזונת הגיל המבוגר, לגידול הגוף הצעיר ולשמירת הבריאות.

ולסיום מתכון לקוקטיל שתוכלו ליישם בבית:

מתכון "ברנדי ספיישל"

1 כוס "ברנדי פטרון"

מיץ טבעי מחצי לימון

שתי כפיות מיץ פטל ממותק "Jaffa champion"

לערבב ב"מתנענע" עם קרח ולהגיש בכוס קוקטיל


זהו להפעם, עד האוצר הבא.







לכתבות נוספות בבלוג

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

"הפועל" גבעת חיים – שנים ראשונות / פינדה שפע

ארכיון

הצג עוד