ארכיון התכנון / אשר ישראל

נושא התכנון ותכניות הבניה בקיבוץ, וכך גם השימור שלהם הוא נושא שהעסיק את החברים ובעלי התפקיד מראשית הקיבוץ. 
במשך השנים האחרונות נדד הארכיון ממקום למקום וסבל מהעברות ומחוסר תנאים הולמים לשימור, עד שלפני מספר שנים הוא הגיע למקום הנוכחי מתחת למזכירות בחברותא עם הארכיון הכללי של הקיבוץ.

ואיך אני התגלגלתי לשם?

הכל התחיל כשיצאתי לגמלאות. בקיבוץ פורסם מכרז שמחפשים אחראי לתאום תכניות הבניה עם ההנהלה וועדת התכנון. ההגדרה הייתה לא ברורה לגמרי. 
לאחר מכן הבנתי שמדובר בסידור כל החומר בתחום תכניות הבניה השונות (שהגיע כערימה ממשרד הבניה הישן, שפורק בעקבות בניית השכונה החדשה).
ניגשתי למכרז עם עוד מספר מועמדים. לאחר כחודש שבו לא קבלתי כל תשובה, עבדתי בעבודות שונות - כנהג של מוטי זעירא (שסיפרתי לו שכנראה לא התקבלתי לתפקיד), וכעוזר לליאור ערבה בסידור המחסן.
אבל טעיתי... ולשמחתי קבלתי את העבודה שנשמעה לי מעניינת ומתאימה לי מלכתחילה. לימים, כשפגשתי את מוטי בדרכי הקיבוץ הוא אמר לי בחיוך: "נו, אתה רואה, לא האמנת?" כן, תודה מוטי על העידוד והתמיכה... 

עד מהרה סודר לי מקום במשרד הארכיון והראו לי את כל החומר של תכניות הבניה שהיו בתוך התיקים. בערימות התיקים שהונחו בארכיון קשה היה למצוא תכנית מסוימת, אלא רק לאחר חיפוש ארוך שלקח זמן (אם בכלל נמצא).

במקביל להמלצת היידי עפרון הארכיונאית ואישור הממונים שהבינו את חשיבות הדבר, יצאתי לקורס יסודות הארכיונאות - פעם בשבוע בבית התנועה הקיבוצית למשך שלושה חודשים, דבר שהיה בו צורך על מנת לעבוד במושגים של שמירת מסמכים בארכיון.
במקביל לקורס, ניגשתי מיד למלאכה - מיון וריכוז לפי נושא ומבנה, בית פרטי מול מבנה ציבור, מבנה חקלאי מול שדה שבוצע בו ניקוז. 
היה צורך להחליף את כל תיקי הפלסטיק לתיקים מקרטון. פלסטיק הוא חומר אסור בשמירה בארכיון כי המסמכים בו אינם נשמרים היטב לאורך זמן. 
תוך כדי מיון גיליתי שמלבד התוכניות יש גם מגוון רחב של טקסטים, מכתבים ופתקים שהוחלפו בין רכזי הבניה לדורותיהם בנושאים שונים כמו רצון הדיירים המשפצים את דירותיהם, כתבי כמויות, הערות לתכנית הבניה המוצעת, החלטות רשות הבניה והתכנון של המשק ועוד.
כל הכתובים הללו היו מפוזרים ללא סדר, ולכן הכנתי לכל מבנה/משפחה תיק אישי, ובו כל התכתובת האישית. לשם כך נעזרתי ברותי חי, בייצור מדבקות, וגם בכנסת החומר לתיקים – תודה לרותי שנדבה מזמנה.
בנוסף יש גם החלטות רשות הבניה והתכנון בתיק נפרד.

בימים אלה אני ממיין ומצלם ומעביר למחשב את כל ההיתרים השונים, שנתנו על ידי המועצה למבנים השונים במשק, על מנת שיהיו נגישים. 
אני עובד גם על אינדקס מסודר של התכולה של כל תיק, כולל מיקום במדף.

העבודה עדיין רבה, אבל ההתקדמות טובה. חברים ומוסדות פונים אלי בבקשות שונות - החל מתכנית הבית, היתרים ושאלות בנושא בניה בכלל.
בנוסף אני מטפל בכל נושא חיובי הארנונה, עסקים ובתי חברים לתאום עם המועצה כנציג המשק, ועזרה לוותיקים, ולכל חבר שפונה אלי.

שעות העבודה שלי הן בשעות הבוקר מ-9:00 עד 14:00 ורצוי לתאם מראש. 
אשר טל': 050-7979385

לכתבות נוספות בבלוג

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

"הפועל" גבעת חיים – שנים ראשונות / פינדה שפע

ארכיון

הצג עוד