הרהורים לשנה החדשה

בכל שנה אנו עושים כעין חשבון נפש – מאזן של מה עשינו ומה עדיין רק רצינו לעשות.

והשנה בארכיון, המשכנו כמו תמיד, לראיין עוד ועוד חברים על חייהם ומעשיהם.

ביניהם גם מירהל'ה, שהצליחה כמו תמיד, לאתגר אותנו – הרצון שלה לספר הולך ביחד עם הרצון שלה לשמוע. לדבריה: "לא תמיד אני זוכרת מה שעשיתי, והיה משמח אותי גם לשמוע מאחרים מה הם זוכרים עלי. איפה נגעתי אני בחייהם".

מה יש לומר, הניחה לפתחנו אתגר, ואנחנו לא ניענה לו? בוודאי שכן. אז קודם כל בחרנו מתוך התיק שלך, מירהל'ה, משהו ממש נחמד שסיפרת וכתבת לילדי הגן, ואנו מקווים שבהמשך לקטע הזה יבואו עוד זיכרונות וסיפורים עלייך מן החברים. עכשיו האתגר הוא שלכם, חברים...



מקום: גן דולב

הזמן: שבועיים אחרונים של החופש הגדול.

הצבעים: חום בגווניו השונים וירוק על כל גווניו.

הריח: עוגות, ריח של שיער ילדים

בסוף השנה, כשמיכל הרול יצאה מהגן, החלפתי כמה פעמים בגן דולב. בביקורי האחרון פגשתי שני ילדים שהגיעו בסוף החופש, לקראת שנת הלימודים החדשה : שאול זיידמן (אופיר) בנם של ענת ואמיל, ואת נויה פיינברג בתם של גיא ונטע.

זה היה רגע של התרגשות, קלטתי שהנה זה קורה. נינים של חברי הקיבוץ (שחלק מהם כבר נפטרו לפני שנים וחלקם ייבדלו לחיים ארוכים) חוזרים לחיות כאן.

ההורים של אותם נכדים (כלומר הנכדים של דור המייסדים) עזבו את הקיבוץ והקימו את ביתם במקום אחר, ומשניתנה להן ההזדמנות חזרו הביתה, והם מקימים פה את ביתם החדש - ישן. ילדי הגן, שרבים מהם נינים לאותו דור של חברים, אפילו לא מכירים ולא יודעים דבר על השורשים של הילדים שהצטרפו אליהם.

ואני, ששורשי בקיבוץ אחר, מוצאת את עצמי יושבת בתוך מעגל הילדים ומעלה זיכרונות. סיפרתי להם על סבא רבא שאול, על יופיו ועל אופניו, על סבתא רבתא יונה וריח העוגות שהיה סביבה. על הסבים רודה וגרשון, ועל מה שכל אחד מהם עשה ועושה. שאול ונוי ניפחו חזה. והרגשתי איך השורשים והגזע מתחזקים בגווניהם החומים, וילדי הגן, עם שאול ונויה ביניהם, לבלבו כולם בירוק. היום שאול לומד בכיתה א, ונויה בגן דקל, והשנה שלי נצבעה בשמחה ובתקווה.


*מוזמנים לשלוח זכרונות מכל סוג למירל'ה, חנוש או היידי (אפילו טובים אפילו פחות... לבקשת מירל'ה) 

לכתבות נוספות

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

ראי אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאד / חנהל'ה פרנקל

האחד במאי / היידי עפרון

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

ארכיון

הצג עוד