גבעת חיים איחוד בכדורמים - עבר, הווה ועתיד! / מיקי הדר



מיקי הדר מזכיר נשכחות ואומר: "יש פוטנציאל גדול לקבוצת הכדורמים של גבעת חיים איחוד. צריך להשקיע ולראות תוצאות. אפשר להסתכל לעבר הרחוק, להתענג, לעבוד קשה בהווה ולראות תוצאות כבר העתיד הקרוב."
להלן קצת נוסטלגיה מהכדורמים המקומי - רחוקה אך רלוונטית מאוד מאוד, גם לימים אלה, הלוואי! הפועל גבעת חיים זכתה ב-22 אליפויות מדינה ו-18 גביעי מדינה וכן אינספור אליפויות בגילאים השונים.
ענף הכדורמים בישראל צריך להתקדם. 70% מרמתו כיום – במישור הבינלאומי. זאת לא נבואת זעם – זה אפשרי, זה כבר היה במידה מסויימת, וזה חייב להיות.
הפועל גבעת חיים בכדורמים, שזה כולל את כל שחקניה ובראשם מייסד הקבוצה ראובן שפע, הוכיחה שאין גבול ליכולת ולרצון.



מכבי תל אביב של הכדורמים 
מתוך כתבה שפורסמה בידיעות אחרונות – סוף שנות ה-80

הפועל גבעת-חיים איחוד הבטיחה לעצמה השבוע אליפות שמינית רצופה ותשע-עשרה בסך הכל – אבל בקיבוץ לא מתרגשים מזה. "גם התרומה של הקיבוץ לקבוצה זה לא מה שהיה פעם", מגיב המאמן-שחקן עופר פרידמן. אולי זה בגלל שמחצית משחקני הקבוצה לא נולדו בגבעת- חיים. כל זה לא מפריע לאימפריית המים, שמתוך 45 משחקים בשנה מפסידה משחק-שניים בממוצע.
מאת גולן חזן

השבוע, כשהפועל גבעת-חיים הבטיחה לעצמה את הזכייה השמינית הרצופה, וה-19 בסך הכל, באליפות המדינה, היתה ההתרגשות בקיבוץ קטנה למדי. לא מה שהיה פעם, ב-1963 למשל, כשהקבוצה זכתה  בפעם  הראשונה בתואר.
ככה זה. בגבעת-חיים איחוד שבעים. אליפות עושה  היום משהו רק למשוגעים באמת. "גם התרומה של הקיבוץ זה לא מה שהיה פעם", אומר המאמן-שחקן עופר פרידמן. "הכדורמים כבר לא כל-כך חשוב לקיבוץ. אנחנו כבר לא מרגישים שהקיבוץ גאה בנו. אולי אפילו היו מוותרים על הקבוצה או מנסים להפוך אותה לעמותה עצמאית".
טל סנונית, שחקן הכדורמים הטוב ביותר בליגה השנה, הגיע מעין-החורש. לפני חצי שנה חזר משנתיים של משחק בקבוצת סורי האיטלקית לגבעת-חיים, הפעם על תקן של שכיר במשק. הג'וב  שלו: רפתן. טל הוא מלך השערים הכמעט נצחי של הליגה הלאומית. עוד לפני שיצא לאיטליה, שחה ושיחק בגבעת-חיים. הוא שייך לקבוצה של ספורטאים שהחלו את דרכם בשחייה אבל עברו בשלב מסוים לכדורמים.
גם עופר פרידמן. ארבע שנים מאמן- שחקן, החל את הדרך כשחיין. בגיל 14 החל משהו להציק לו והחליט לפרוש.שנה שלמה שיחק כדורגל בהפועל חדרה, לפני שהגיע לכדורמים. גם הוא, אגב, תושב חוץ, בן מעיין-צבי. הדרך של פרידמן בן ה-30 לצמרת הכדורמים היתה ממש מטאורית. חצי שנה אחרי שהתחיל לשחק היה כבר בנבחרת הנוער. אחרי  שנה עלה לנבחרת הבוגרת, שם שיחק  במשך 12 שנה, עד שבשנה  שעברה החליט לפרוש, למרות שהיה עדיין בכושר, כדי לתת לצעירים הזדמנות. ברקורד שלו יותר מ-60 משחקים בינלאומיים.
"נכון, גם לפני היו מאמנים טובים בקבוצה, אבל הרמה של גבעת-חיים היום היא מעל ומעבר לכל קנמידה ישראלי, רמה שיכולה לשלב אותנו בשולי הדרג הראשון של הקבוצות באירופה", אומר פרידמן.
בשנה הבאה, בפעם הראשונה בתולדות הכדורמים, תשחקנה הקבוצות הישראליות בגביעי אירופה. הזדמנות מצויינת לבדוק מה כוחה האמיתי של הקבוצה, שנמצאת היום בבדידות מזהירה בצמרת הכדורמים הישראלי. מין מכבי ת"א של הכדורמים.
שישה מהשחקנים מופיעים בנבחרת ישראל. ארנון פלג, 27, הוא אחד מהם. יליד קיבוץ אושה, שב-1986 החליט לפרוש מהקיבוץ ומקבוצת הפועל גוש-זבולון, ועבר לשחק בגבעת-חיים. "השחקנים הכירו אותי מהנבחרת, לא היתה לי בעייה מיוחדת להשתלב בקבוצה", הוא אומר.
גם בכדורמים נשמעת הטענה: גבעת-חיים שולטים בכדורמים הישראלי ומרשים לעצמם לחטוף את השחקנים הטובים ביותר". פלג: "זה לא נכון. מי שרוצה לשחק בגבעת-חיים בא לבד. אין פה כסף ולא קונים שחקנים במיליון דולר, כמו בכדורגל. פשוט, כל שחקן כדורמים טוב שואף לשחק פה,כמו שכל שחקן כדורסל טוב רוצה לשחק במכבי ת"א". פלג, אגב, קיבל ג'וב לגמרי לא רע:  מציל בבריכה.
רמי פריזר בן ה-25, שהגיע מירושלים, אינו מתגורר בקיבוץ. כך גם יואל גמיינר. קשרי הידידות בין מכבי אנטוורפן בבלגיה להפועל גבע ת-חיים והביקורים ההדדיים, הביאו השנה את גמיינר, שחקן נבחרת בלגיה, לארץ, במטרה לשחק כדורמים. לא היתה לו התלבטות היכן לשחק. היום הוא שחקן נבחרת.
את הדור הצעיר מייצג אחד הכשרונות הגדולים בארץ – עוזי הדר בן ה-18, שאביו, מיקי הדר, מסיים החודש את תפקידו כיו"ר ועדת הכדורמים. כבר שנתיים משחק בנבחרת הבוגרת. "כשאתה נולד בגבעת-חיים ורוצה לעסוק בספורט בהצטיינות,אין לך הרבה לבטים. זו הסיבה שכל ילד בקיבוץ שואף להגיע לקבוצה".
בקיבוץ יש מתנגדים להשקעה בכדורמים, למרות שהקבוצה זכתה במחצית האליפויות שהיו בליגה הישראלית בכלל. הישג חסר תקדים. "התנאים שלנו חובבניים לגמרי, אבל אנחנו משתדלים להתאמן כמו מקצוענים. בתקופה  החמה של השנה, מתאמנים 8 – 9 אימונים בשבוע, וביתר השנה  4 – 5 . אימונים. כדי להגיע לצמרת העולמית, נצטרך לשמור על רמה של 8 אימונים בשבוע כל השנה. זה קשה", אומר פרידמן. המאמן-שחקן ("אני הרבה יותר מאמן משחקן") מקפיד לצאת פעם להשתלמות בחו"ל. את השיטות המדעיות הוא מיישם בבדיקות מעבדה של כושר גופני.  "הכושר של השחקן הגרוע ביותר שלנו טוב מזה של הכדורגלן הטוב ביותר בארץ", הוא מתגאה
גבעת-חיים, אימפריה במושגים ישראליים. קשה לראות אותה משמיטה את האליפות בשנים הקרובות, ממש כמו מכבי ת"א כדורסל. מתוך 45 משחקים בשנה מפסידה הקבוצה משחק-שניים בממוצע. ענף מצליח.


זאת השנה (1963) שהקבוצה הוקמה, וכבר באותה שנה זכינו בגביע ובאליפות המדינה, הכל בפעם הראשונה! עומדים משמאל לימין: רן ארליך, מנהל, גרשון פרינץ, יורם מנדלבאום, גדי ורד, אסף ברות, אריה פריד, ראובן שפע, אברמלה קורין. יושבים משמאל לימין: יאיר ענבר, גרשון שפע, חנן שפע, מיקי הדר, עידו גל, גיורא נטע.  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

"הפועל" גבעת חיים – שנים ראשונות / פינדה שפע

ארכיון

הצג עוד