האיזון המתבקש בארכיון היישובי / יובל דניאלי - אוצר ארכיון השומר הצעיר.

מתוך עיתון "מה נשמע" ספטמבר 2015  בתוספת תמונות מגבעת חיים איחוד והסביבה



יש אמת רבה באמרה: רצונך לדעת שלומו של ישוב, לך אל הארכיון המקומי.
ישוב היודע להתייחס בכבוד ובמקצועיות אל עברו סביר להניח שגם ההווה שלו מסודר.
כדי להביא את תושבי הישוב אל הארכיון כדי ללמוד באמצעותו על עברו של המקום, עליו להיות אטרקטיבי, מושך, מעניין, ידידותי ומסביר פנים. כלל ראשון בבניית ארכיון מזמין הוא דמותו של הארכיונאי, אך בכך אין די.

אנסה להציע מתווה המשלב בתוכו שלושה תחומים שהשילוב ביניהם יש בידו לממש צרכים ארכיונים ישובים אם יתר אטרקטיביות.
ארכיון יישובי מספר את סיפור המקום בשני אמצעים בסיסיים; איסוף ושימור של מסמכים טקסטואליים, מילה כתובה, ובאמצעות דימויים חזותיים (תצלומים, חומרי וידיאו,  ציורים, מודעות מאוירות, קישוטים וחפצים).
בארכיונים רבים נעדר האיזון המתבקש בין החומרים הטקסטואליים לדימויים החזותיים. המשקל נוטה לרוב לטובת המילה הכתובה.

תערוכה בגלריה, אגי ורדי

אני מציע מתווה שבא לסגור את הפער בין התחומים ולתת לדימוי החזותי את הכבוד והמקום הראוי לו כשווה ערך לתמליל, מתוך הנחה מוכחת שלחפץ סיפור חיים משלו המרחיב את הידע.
גישה זו מחייבת את הארכיונאי להתמצא בשני התחומים, זה הארכיוני הקלאסי של מסמכים ותעודות, וזה החזותי שכולל בתוכו גם חפצים שבאמצעותם אפשר ללמוד רבות על ההיסטוריה המקומית. קבלת מתווה זה מחייבת למעשה קיומם של שני אגפים בארכיון, באשר כל אגף דורש טיפול, שיקום ושימור שונה.

סיור במוזיאון-ארכיון המעפיל

שילוב מתבקש בין המילה הכתובה לדימוי החזותי.
לאחרונה הייתי שותף בקיבוצי המעפיל בהקמת ארכיון חדש ששוכן בבית בעל ערך היסטורי סנטימנטלי (בית התינוקות הראשון של הקיבוץ – הוקם בשנת 1946) שלעצם בחירתו כארכיון הקיבוץ יש ערך ארכיוני של שימור. שלושה אגפים מאכלסים את הארכיון: אגף המכלים (האגף הטקסטואלי), אגף החומרים החזותיים שהוא למעשה תצוגה ארכיונית מתמדת של חפצים בעלי ערך היסטורי  מראשית הקיבוץ, ובתווך  אגף בו יושבת הארכיונאית , עובדת את עבודתה השוטפת ובמקביל יש ביכולתה לקבל את הבאים בשערי הארכיון.
השילוב  בין חומרים גלויים ונגישים לעין (חפצים) לבין חומרי ארכיון טקסטואליים שלרוב הם סגורים במכלים מוסיף עניין ואטרקטיביות לארכיון. לא בכול ישוב אפשר לשלב את שני תחומי הארכיון תחת אותה קורת גג. קיימת אפשרות לבחור מבנה מיוחד לתצוגה הארכיונית, ומבנה אחר לשימור המסמכים (כדוגמת קיבוץ דביר בו נבחר "הצריף הירוק" הוא בית התינוקות הראשון כמקום לתצוגה הארכיונית המקומית). באותם ישובים בהם קיים עושר של חפצים מומלץ להקים חללי תצוגה נוספים במקומות ציבור נגישים ולהציג בהם חפצים, צילומים ומסמכים באופן אסטטי, ובפרמטרים מקצועיים של שימור. בימים אלה ממש ממומש רעיון זה, המרחיב את חללי התצוגה הארכיונית היישובית , בקיבוצי כאשר מדפי תצוגה מיוחדים הוקמו בחדר הישיבות השוכן במועדון התרבות.

מוזיאון "הנקודה" ז"ל, בגבעת חיים איחוד


ביקור בארכיון-מוזיאון-ספריה בעין החורש

ברור ומובן ששומרים פרוטוקולים משיחות יישוב, ישיבות הנהלה, ועדות וכו'. לא היה ברור שחייבים לשמור על הפרימוס והפתילייה, על צלחת המרק מהאלומיניום או הרדיו המשותף הראשון.
אנחנו לא תמיד רואים את המחר. גם היום חפצים נזרקים אל פח המחזור ללא בדיקת ערכם ההיסטורי העתידי.

שימור היצירה הפלסטית היישובית
על הארכיון היישובי לתת מקום לשימורה של היצירה הפלסטית המקומית.
קישוטים ומודעות חג ומועד נפלאים נזרקים אל הלא נודע. יצירתם של אמני ישוב שנפטרו נשכחת, נאבדת ונעלמת כאילו לא נוצרה מעולם.
לדעתי, תפקידו של הארכיון המקומי להוות כתובת מקצועית לשימורה של היצירה האומנותית והקישוטית המהווה חלק חשוב בשיח התרבותי המקומי. אמני הישוב הם אלה היוצקים צבע וחיים לחג ולמועד היישובי. אני עד ליצירות רבות שמחפשות בית, שזועקות לשיקום והצלה.
יש להקים בכל ישוב "מחסן אומנות  ארכיוני" כחלק מהארכיון המקומי שתפקידו  שימור יצירות אומנות של אמנים שנפטרו, בדיוק כמו שאנחנו שומרים על פרוטוקולים ומסמכים.

יש הרואים בשימור מסמכי הארכיון כלי תפקודי-משפטי להוכחת צדקת המעשה (בעיקר בענייני מקרקעין, בירור מחלוקות, תביעות משפטיות).
אני רואה בארכיון בעיקר כלי לימודי – חינוכי - היסטורי הבא לספר לדורות הבאים את מעשה הבראשית  של דור המייסדים ואת סיפור שרשרת הדורות  של הישוב. בעיני קיים צורך בהרחבת תפקידי הארכיון  היישובי גם לאיסוף ושימור דימויים חזותיים, כולל חפצים בעלי ערך מקומי, והקצאת מקום נאות לשימור היצירה  הפלסטית המקומית. ארכיון היודע להכיל בתוכו גם את התמונה, הציור, הקישוט והחפץ הוא הארכיון האידיאלי.
       

תגובות

  1. כמה שזה נכון....
    הלוואי שהמיתווה הזה יאומץ ע"י הרבה ארכיונים בישובים

    השבמחק
  2. התמונה המקסימה של חדר צנוע משנות החמישים צולמה במתחם "הנקודה" שלנו, חבל שלא הוגדר, האפשר לתקן?

    השבמחק
  3. רעיה - זה היה לבדוק ערנות...
    תוקן תודה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

ראי אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאד / חנהל'ה פרנקל

האחד במאי / היידי עפרון

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

ארכיון

הצג עוד