ספר התורה של קהילת וינה

מה קרה לספר התורה של קהילת וינה ערב מלחמת העולם השניה, איך הוא קשור לחגלה, ואיך הוא קשור למשפחת בן אור בגבעת חיים איחוד? סקרנים? מוזמנים לקרוא...

הכל התחיל כשדן שגיא מגבעת חיים איחוד (במקור מגבעת חיים מעבר לכביש) וחנה חי בת למשפחת יוסלבסקי מוותיקי חגלה, למדו יחד בחברותא, וגלגלו את הסיפור מזיכרונותיהם עד שהגיע אלינו לארכיון...
הקליד: יובל נקר

בית הכנסת המשותף התקיים בצריף על גבול חגלה וגבעת חיים. הצריף שימש ביתם הזמני של משפחת לינדנפלד וכשעברו לבית הקבע, הפך הצריף לבית הכנסת.

החלוצים החילוניים שהגיעו לארץ בעליות השלישית והרביעית והקימו את הישובים, לא גילו זיקה לדת. מספר שנים לאחר מכן עם עליית האנטישמיות באירופה, הזמינו החלוצים הצעירים את הוריהם שיצטרפו אליהם למפעל הציוני ויברחו מאירופה שעם עליית הנאצים הפכה מסוכנת ליהודים. משנה לשנה הצטרפו ליישובים שרק הוקמו ההורים שהגיעו מאירופה. בניגוד לדור החלוצים החילוני, ההורים שמרו על המסורת ובכדי לאפשר להם את שמירת היהדות, כפי שנהגו באירופה, הוקם בית הכנסת המשותף. 

ב-1939 עם פרוץ המלחמה כשהבינו שלום וציפורה הפנר (סבא וסבתא של חנוך, עודד, יוסף ואביטל לבית בן אור), שחייהם של כל היהודים באוסטריה, נתונים בסכנה גדולה, החליטו גם הם ללכת בעקבות ילדיהם ולעלות לישראל. שלום באותה עת, עבד ברכבת, נעזר בחבריו שהבריחו אותו ואת ציפורה אשתו מסכנת הצורר הנאצי שאיימה עליהם. הבריחה, או ליתר דיוק הברחתם נעשתה בחטף ללא פרק זמן להתארגנות. לא היה להם זמן למכור את רכושם או לארוז אותו ולשלוח. שלום בחר לקחת איתו את ספר התורה מבית הכנסת בו התפלל בוינה. זהו ספר ששימש את הקהילה היהודית בעיר ונכתב שנים רבות קודם לכן. שלום וציפורה הגיעו לישראל לבנם חיים (לימים בן אור) שגר בגבעת חיים, עם תיק קטן של חפצים אישיים וספר התורה.

בתקופה הראשונה בישראל, עד שנבנה הצריף בקיבוץ, הם גרו אצל משפחת יוסילבסקי (הוריה של חנה חי) והיוו עבור חנה סבא וסבתא. גם שעברו לקיבוץ שמרו על יחסים חמים עם משפחת יוסילבסקי ותושבי חגלה. 


שלום וציפורה הפנר

מרגע הגעתו השתלב שלום בפעילות בבית הכנסת. זמן קצר לאחר מכן החליט לתרום את ספר התורה שהביא מוינה, ששימש את קהילת המתפללים המשותפת למשך שנים. שלום הפנר שימש כגבאי בבית הכנסת למשך כל שנות פעילותו וביחד עם החזן אלחנן דורפלר (הסבא של יוסי כפרי), הובילו את התפילות בשבתות ובחגים. מוביל קהילת המתפללים מחגלה היה צבי נטע קליפר, שהיה אביה של צירן פפקורן. ילדי הכפר והקיבוצים הצטרפו לתפילות, הם זוכרים את ההתרגשות בתקיעת השופר ואת החגיגות הגדולות בשמחת התורה בהן רקדו סביב התורה עם דגל ועליו תפוח ונר, זו הייתה חגיגה גדולה ובסיומה קיבלו ממתקים. 

שלום הפנר


לאחר הפילוג בקיבוצים, שלום הפנר ומשפחתו, היום משפחת בן אור, שעברה לגבעת חיים איחוד, החליטה להשאיר את ספר התורה בבית הכנסת ששימש מאותה העת בעיקר את תושבי חגלה.

מספר שנים לאחר מכן, כאשר ילדי חגלה עברו לבית הספר בכפר ויתקין והתפנה המבנה, עבר בית הכנסת למעונו הנוכחי, זה היה לקראת ט' באב 1958. גבאי בית הכנסת היה אפרים פפקורן, אותו המשיכו הבנים תולי ופינוס אופיר. החזנים המקומיים היו צבי הרשטיג, פנחס טויב, חיים מוריק ומשה הימלפרב וספר התורה ההיסטורי, שימש את המתפללים בכפר. עם השנים הספר התבלה ונפסל, האותיות התפוררו ונוצרו סדקים והצטבר לכלוך רב על הקלף. הספר הפסול נשמר בקפידה בארון הקודש בבית הכנסת ולא נעשה בו שימוש.

לפני כחצי שנה, בתחילת שנת 2020 הוחלט לשקמו ובתרומה משותפת של מתפללי בית הכנסת, המועצה הדתית וועד הכפר גויס הסכום לשיקומו. לאחר שישה חודשי עבודה במכון "אות התורה" בירושלים, הוחזרה עטרה ליושנה והספר בעל הערך ההיסטורי חוזר לשמש את הקהילה.

זהו ספר היסטורי, הוא שימש את יהודי וינה בבית הכנסת המרכזי בעיר, ניצל בזכותו של שלום הפנר מציפורני הצורר הנאצי, שימש את קהילת החלוצים של חגלה, עין החורש וגבעת חיים בבית הכנסת המשותף. בהמשך דרכו תושבי חגלה קראו בו, רקדו איתו, שמרו עליו כשנפגם, ובימים אלה הסתיימה מלאכת שיקומו.

היום נחשף עוד פרק בהיסטוריה המקומית. היסטוריה של ערכי כיבוד אב ואם, כבוד למורשת וועוד חוליה בשרשרת הזהות היהודית. 

תוספת עם תמונות מהכנסת הספר תורה בחגלה, באירוע חגיגי, שנעשה ברוח הקורונה. 
לאירוע הגיעו תלמידים מישיבת בני עקיבא בכפר הרואה והיה שמייח! הם הקיפו בשירה וריקודים את כל הרחבה עם הספר תורה. כמו כן היו נציגי משפחת בן אור. 
האירוע נערך בחוץ, בדשא של בית העם, ביום שישי לפני כניסת שבת.


חנה יוסילבסקי חי עם פנחס אופיר המוכר בכינוי: פינוס.







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

ראי אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאד / חנהל'ה פרנקל

האחד במאי / היידי עפרון

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

ארכיון

הצג עוד