לא כל תולעת היא נחש ארסי / אדם הישראלי "בתוכנו" 1997

לפעמים מענין לקרוא מה נכתב אז, כשהאירוע היה טרי, ונשאל את עצמנו - מה למדנו מכך?


 "קשה בלעדיך כי הלכת לי ומה שבינינו נגמר"

ביום שלמחרת רצח רבין שודרו בכל תחנות הרדיו שירים עבריים ברצף. לאחר שהושמע השיר "קשה בלעדיך" של הזמרת שרון ליפשיץ, אמר השדרן בקול מהורהר "כל שיר מקבל כעת משמעות חדשה, הכל מתקשר לרבין, הכל נראה אחרת". אחרי המשפט הזה נדמה היה לי פתאום כאילו כל שיר אהבה ששודר, נכתב כקינה לראש-הממשלה המנוח.

התחלנו לגלות משמעויות חדשות בכל דבר. כל סטיקר על מכונית הפך לדבר הסתה. כל ראיון עם איש שמאל הפך להתקפה. יצחק רבין ויגאל עמיר הפכו לנציגי שני מחנות אויבים שכל גוון אפור ביניהם לא אפשרי ומתנצל- או זה, או זה. ערכים הפכו קדושים או בזויים ומאורעות יומיומיים קבלו ערך מוסף היסטורי.שום דבר כבר לא מתקבל כפשוטו- הכל לאור הרצח, הכל לאור השינוי, לאור המשבר, הגילוי הנורא.

הנטיה למצוא בכל מקום משמעויות נוספות ורבדים עמוקים ואפלים, הביאה עם הזמן להקצנת העמדות והגדלת הקיטוב בתוכנו. כבר אין מי שמצביע ביבי ורוצה שלום. אין דור שדורש שלום ואוהב את ארץ ישראל. שחור או לבן. מלחמה או שלום.

במקום לבחון את התהליך שהביא למעשה הנפשע של רצח פוליטי ולבדוק מתי נוצר השבר והיכן נמצאה נקודת ההחלטה לטעון את האקדח בכדורים חיים ולירות, אנו מחפשים אחרי האשמים ומוצאים בקשקושים הכי קטנים, שנכתבו בתום-לב על הקיר, התבטאויות שלוחות-רסן בגנות הדמוקרטיה וערך החיים. אנו מוצאים בכל קבוצת חיילים חובשי כיפות המעוניינים להתקדם בצבא ולהיות קצינים ומפקדים, נסיון השתלטות הימין על המדינה.

בואו נחזור למציאות. לא מסתכלים על החיים בזכוכית מגדלת. לא כל תולעת היא נחש ארסי. ישנם הרבה גווני ביניים ולכל אחד מהם מקום.

הרצח צריך לתת לנו סטירת לחי ולומר: "צאו והביעו את עצמכם, אל תשבו אדישים בבית". אך גם צאו והקשיבו לצד השני ואל תבטלו אותם. אסור לראות בהם אויב אלא שותף, ולקבל את החצי השני של העם ואת דעותיו גם אם איננו מסכימים איתם. לדבר ולא לפסול ולהשפיל. המציאות נצבעת עתה בצבעים עזים ביותר. קשה בלי מנהיג כרבין, בואו נקום בבוקר ונפתח עיניים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

ראי אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאד / חנהל'ה פרנקל

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

ארכיון

הצג עוד