טו בהב מהארכיון / היידי עפרון

 כלבים בקיבוץ.

לאחרונה פורסם תקנון כלבים בקיבוץ. לאורך השנים נכתב הרבה מלל לגבי כלבים בקיבוץ גבעת חיים איחוד - בעד ונגד כלבים משוטטים בקיבוץ, ותלונות וכעסים ופחדים... וברכות... וחיבוקים לכלבים, וגידול כלבים מקצועי ואפילו אירועים מיוחדים לכלבים.

אז לכבוד טו באב, כלומר טו בהב רצינו גם להקדיש להם קצת מהמרחב הוירטואלי שלנו.

רות לוי

ערב לכבוד כלבי הקיבוץ, ארנון לפיד 29.7.1983

ערב טוב לכם אחים-כלבים – ערב טוב שנאוצרים ופודלים ודקלים וקוקרים וכלבי-זאב וכלבי רועים וסטרים ובני תערובת, לבנים ומנוקדים, חומים-אדמדמים וחומים כהים, שחורים וברודים, ברונטים וחסרי צבע. ערב טוב סומרי-קוצים ורכי-פרווה, מתולתלים וקירחים, קצוצי שיער ועתירי צמר, נובחים בבס והומים בטנור, מצייצים בפאלצט ומיבבים כחתולים, לא עליכם. 

ערב טוב לכם, וערב טוב אם תרשו, גם לאורחיכם, הלא הם בעליכם וידידיכם חברי הקיבוץ ובעיקר ילדיו. 

פטר לנג משה פינק 1966

אחרי שהקדשנו מסיבות ועצרות לקבוצות-מיעוט מקופחות למעשה או רק לכאורה בקיבוצנו, ב"יום הותיק", "יום הילד" ו"יום החברה" הגיע ללא ספק תורכם, ואנו מקווים שגם לכבוד החתולים יערך בקרוב כנס דומה. 

חג שמח לכם איפוא. הרשו לנו בצד ברכות החג גם להוסיף כמה מילים היוצאות מליבנו ואנו תקווה שיכנסו לליבכם. 
הבה נתייחס לטענה הנשמעת מפיכם מזה שנים, כי אתם מיעוט מקופח בחברה הקיבוצית. ואנו, תרשו לנו לומר, דוחים טענה זו מכל וכל – הבה נזכיר לכם ברוח חברית, כמקובל אצלנו: אתם אזרחים שווי-זכויות בביתנו. אתם נהנים כאן מתזונה טובה, ולעיתים טובה משלנו. אתם צופים מדי שבוע בסרט ב"בית וינה" (ולא תמיד שומרים בו על כללי התנהגות נאותים).
אתם נהנים מטיפול אוהב ודאגה בשפע, בצד שעות פנאי וחופש רבות משזוכים להם הוותיקים, הילדים ואפילו החברות. הוצאות טיפול, לידה, רפואה ותספורת – על חשבוננו. חתולים – בלי הגבלה. 

יפתח לברון אייר אמנון לוי

אתם נהנים מכל מה שחברה שיוויונית-פלוראליסטית-ערכית וסובלנית כמו הקיבוץ מעניקה לחבריה. אם לעתים נדמה לכם כי כלבי גבעת-חיים מאוחד או עין-החורש זוכים לטיפול טוב יותר – טעות היא זו. זוהי גם נטיית חברים לראות בדשא של השכן צבע ירוק יותר (אולי נציין ברוח חברית, שלו הייתם מקפידים על עשיית צרכיכם במקומות המתאימים – היה גם הדשא שלנו ירוק למדי...).



איננו רוצים להאריך, אלא לומר רק עוד זאת, יחד למדנו קשיים ותלאות. יחד ידענו מצוקות וחולי. לא הרכנו ראש – ויכולנו. בעמל, דם ויזע הקמנו כאן קיבוץ לתפארת. 
ביום חג זה נראה נא כולנו את האור הרב במעשינו, ונתברך בו. לחיי האחווה החברית-כלבית, לחיי הקיבוץ, לחיים.

אסף ברות וטאטום, אייר אמנון לוי


מפי הכלבים - 
לכם, החברים, נדמה כי חיינו, הכלבים, עוברים עלינו רק בזלילה, שינה, רדיפה אחרי חתולים או ציפורים, סקס ונביחה. מה פלא שלא פעם שומע אחד מאתנו חברים אשר בעוברם לידו מפליטים בלחש: "מתי תתחילו כבר לעבוד" או "שוב יש לך חופש היום". יש המסננים לעברנו "פוי, מסריחים" ואינם יודעים כי הפוסלים, במומם פוסלים. 
לצערנו גם האלימות הפיזית חדרה לחצר-הקיבוץ, ולא פעם אנו סופגים בעיטה או מהלומה שסיבתה אינה מובנת לנו. נדמה שמיותר להסביר לבעלי הרצון הטוב ובני התרבות שביניכם, כמה מורכבים, עשירים ורבי פעילות קונסטרוקטיבית הם חיינו ביניכם. בטוחנו שיש המעריכים את תרומתנו לחברה הקיבוצית כערכה.

ברכה הישראלי


הסרט הבא, המתאר מעט מחיי היום יום שלנו בקיבוץ, הופק בעזרת מחלקת יחסי-הציבור שלנו. נדמה לנו שהסרט יגביר את ההבנה בתוכנו. ומי יודע, אולי גם יקרב את היום בו נזכה אנו הכלבים לשוויון זכויות מלא בין חברי הקיבוץ, כפי שזכו לו לא מעט חיות אחרות.
צפיה נעימה: כלבים גח"א 1983


משפחת אגמון עם הכלבים

יולי 1983 - ערב לילות שבת והפעם לכבוד חברנו הכלבים

מאי 1986 - נבחרה ועדת כלבים.

אוגוסט 1996 - מצוות הבריאות וצוות המזון - לאחרונה שוב נתקלנו במקרים רבים בהם הכלים של חדר האוכל משמשים גם את הכלבים והחתולים. לא מתקבל על הדעת שילדים וחברים יאכלו בכלים שאוכלים מהם חתולים וכלבים. אנחנו חוזרים ומבקשים להפסיק עם נוהג זה.

מאי 1998 - תחרות כלבים לבחירת "מלך הגבעה"!

ספטמבר 2005 - חיימקה ורדי מתלונן בעלון על כך שכלבים נכנסים לחדר האוכל.

2006 - החופש שלך, החופש שלי, או: עד כמה מוצדק החופש של כלבך לחרבן לי לפני הדלת, תמר לנג בעלון

1959 כלבים בחצר אייר זאב גוטקינד (אביה של פתי ידיד)


שירי הדר

*טו בהב - הרעיון של עיריית תל אביב

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הארכיון והמוות / היידי עפרון

מבצע בוקר בפעוטון / ערה

שתי תמונות / היידי עפרון

עצי הברוש בדרך לבית הקברות / נורית וולף

הסיפור מאחורי הסיפור / חנוש מורג

האחד במאי / היידי עפרון

מה תגיד סבא ברונו? / נעה בוכהולץ

"הפועל" גבעת חיים – שנים ראשונות / פינדה שפע

ארכיון

הצג עוד